Alea Brewing Co: Οι μπίρες που ταξίδεψαν από ένα υπόγειο στο Μαρούσι σε ζυθοποιείο στη Μεταμόρφωση

Αυτό που κάνει την ομάδα της Alea να ξεχωρίζει είναι πως υπήρχε εξαρχής ακαδημαϊκό υπόβαθρο, τεχνική κατάρτιση και άμεση επαφή με τις τάσεις του εξωτερικού.

Η Alea Brewing Co ξεκίνησε από πέντε ερασιτέχνες μικροζυθοποιούς, οι οποίοι αποφάσισαν να μεταφέρουν την αγάπη τους για τη μπίρα από ένα υπόγειο στο Μαρούσι σε ζυθοποιείο στη Μεταμόρφωση. Φέτος, κλείνει τα πέντε της χρόνια και το γιορτάζει με μια επετειακή μπίρα και ένα μεγάλο φεστιβάλ στον εξωτερικό χώρο του ζυθοποιείου, την Κυριακή 30 Ιουνίου.

Η ιδέα για το ζυθοποιείο γεννήθηκε το 2016, όταν ο Αυγουστίνος Ευρυπιώτης, Head Βrewer της Alea, μαζί με τον Θάνο Μαντά, μέτοχο και team leader, αποφάσισαν να επιστρέψουν στην Ελλάδα από το εξωτερικό για να προσπαθήσουν να κάνουν το πάθος του επιχείρηση.

«Έφτιαχνα μπίρα από το 2009 ερασιτεχνικά και τελειώνοντας το τμήμα Φυσικής του ΕΚΠΑ έψαχνα να βρω τι θα κάνω. Τότε συνειδητοποίησα πως πίσω από τη μπίρα υπάρχει πολλή επιστήμη, οπότε κατευθύνθηκα προς την έρευνα, κάνοντας  το μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών “Brewing Science” του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και μετά ένα εξάμηνο πρακτική στη Γάνδη. Ήμουν έτοιμος να μείνω εκεί, καθώς υπήρχε πρόταση για δουλειά, αλλά τότε ένας από τους φίλους που κάναμε μαζί οικιακή ζυθοποίηση πρότεινε να προσπαθήσουμε να δημιουργήσουμε το δικό μας ζυθοποιείο. Έτσι, το 2016 αρχίσαμε να ψάχνουμε άτομα και χώρο και να φτιάχνουμε το business plan» αφηγείται ο Αυγουστίνος.

Χρειάστηκε ενάμισης χρόνος, αλλά τελικά τα άτομα αυτά βρέθηκαν και πλέον η ομάδα αποτελείται από τους: Αυγουστίνος Ευρυπιώτης (Head Βrewer, διαχειριστής και μέτοχος), Πάνος Κομνηνός (μέτοχος), Γιάννης Μακαρώνας (υπεύθυνος πωλήσεων και μέτοχος), Θάνος Μαντάς (team leader και μέτοχος) και Κώστας Πασχίδης (packaging leader και μέτοχος). Παράλληλα, στην Alea εργάζονται και 5 brewers.

Αυτό που κάνει την ομάδα της Alea να ξεχωρίζει είναι πως υπήρχε εξαρχής ακαδημαϊκό υπόβαθρο, τεχνική κατάρτιση και άμεση επαφή με τις τάσεις του εξωτερικού, κάτι που τους επιτρέπει να δημιουργούν διαρκώς καινοτόμα προϊόντα. Οι μπίρες που κυκλοφορούν λειτουργούν κυρίως συμπληρωματικά στους καταλόγους των μαγαζιών και όχι ανταγωνιστικά, με αποτέλεσμα να γεμίζουν διαρκώς κενά στην αγορά.

Τι σημαίνει Alea;

Ο Αυγουστίνος εξηγεί πως το όνομα στην πραγματικότητα έχει διττή σημασία. Καθώς ήθελαν να συνδέσουν το όνομα με το ίδιο το ζυθοποιείο προέκυψε το Alea, που σημαίνει κύβος στα λατινικά, ακριβώς γιατί περιγράφει το γεωμετρικό σχήμα του κτιρίου στο οποίο στεγάζεται η επιχείρηση. Επιπλέον, ακούγεται σαν την ελληνική λέξη «αλάνα» και αναφέρεται στην αυλή του ζυθοποιείου, στην οποία διοργανώνονται και όλες οι εκδηλώσεις της Alea.

Ακόμα, η ονομασία του ζυθοποιείου παραπέμπει στη φράση του Ιούλιου Καίσαρα «alea jacta est», δηλαδή «ο κύβος ερρίφθη», η οποία χρησιμοποιείται για αποφάσεις που λαμβάνονται μετά από πολλές σκέψεις και αμφιταλαντεύσεις. «Όταν μιλάγαμε για το όνομα, η απόφαση να δημιουργηθεί το μικροζυθοποιείο είχε ήδη ληφθεί, όλες οι σχετικές ενέργειες είχαν προχωρήσει και δεν υπήρχε γυρισμός» είπε.

«Έπρεπε να ξεκινήσουμε άμεσα»

Εκείνη την περίοδο στην Ελλάδα είχαν ανοίξει αρκετά μικροζυθοποιεία, κυρίως λόγω των προγραμμάτων ΕΣΠΑ. Η ομάδα της Alea για λίγο δεν πρόλαβε να κάνει αίτηση και μετά δεν υπήρξε νέος κύκλος προγραμμάτων χρηματοδότησης για τουλάχιστον 3 χρόνια. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η Alea να ανοίξει με ιδία κεφάλαια, κάτι που ήταν πιο δύσκολο, αλλά βοήθησε το ζυθοποιείο να διαφοροποιηθεί από τα υπόλοιπα. «Ουσιαστικά το πίεσα να συμβεί νωρίς, γιατί αν βγαίναμε με το νέο κύμα μικροζυθοποιείων ίσως να χανόταν το παιχνίδι» τονίζει ο Αυγουστίνος.

Για να καταφέρουν να δημιουργήσουν την Alea χωρίς κάποια χρηματοδότηση, πολλές δουλειές για να «στηθεί» έγιναν από τους ίδιους, ώστε να μειωθεί το κόστος όσο το δυνατόν περισσότερο, το οποίο έπεσε περίπου στα 350.000 ευρώ.

Αξιοποιώντας τις γνώσεις τους τόσο στον τομέα της παραγωγής, όσο και στις τάσεις του εξωτερικού στην αγορά αυτή, η ομάδα της Alea έφτιαξε τα δικά της στάνταρ για τη μπίρα και τον τρόπο παραγωγής της και δεν συμβιβάστηκε με ό,τι υπήρχε στην Ελλάδα έως τότε. Η εταιρεία ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2018, ενώ οι εγκαταστάσεις ήταν έτοιμες στα τέλη του Ιουνίου 2019.

Οι μπίρες της διατίθενται σε Ελλάδα και Κύπρο, ενώ έχουν ταξιδέψει και στην Ολλανδία, στην Αγγλία και στη Σερβία. Σύντομα και η Γαλλία θα γνωρίσει τις γεύσεις της Alea.

Μπίρα σε κουτάκι

«Ένας ακόμα λόγος που θέλαμε να ανοίξουμε νωρίς είναι πως είχαμε παρατηρήσει ένα κενό στην αγορά που θέλαμε να είμαστε εμείς αυτοί που θα το γεμίσουν: τη μπίρα σε κουτάκι».

Σήμα κατατεθέν της Alea είναι πως η μπίρα της συσκευάζεται σε κουτιά αλουμινίου με ζωηρές ετικέτες που απεικονίζουν διάφορα ζώα -υπαρκτά και μη. Η επιλογή αυτή δεν είναι τυχαία, καθώς προσφέρει πολλαπλά οφέλη συγκριτικά με το μπουκάλι. Αρχικά, βοηθάει τη μπίρα να παραμείνει φρέσκια για περισσότερο καιρό, καθώς εμποδίζει το φως του ηλίου να την επηρεάσει και αιχμαλωτίζει λιγότερο οξυγόνο.

Επιπλέον είναι πιο βιώσιμο. Πέρα από το γεγονός πως είναι 100% ανακυκλώσιμη συσκευασία έχει και μικρότερο αποτύπωμα διοξειδίου του άνθρακα στις μεταφορές: σε μια παλέτα χωράνε 700 κιλά μπίρα σε κουτάκι, αλλά μόλις 400 κιλά σε γυάλινο μπουκάλι.

Όπως λένε και οι ίδιοι «Can is King!». Σαφώς, οι μπίρες της Alea συσκευάζεται και σε βαρέλι.

Ο βασικός λόγος που στην Ελλάδα δεν υπήρχε ακόμα η τάση για τη συγκεκριμένη συσκευασία είναι πως οι εδραιωμένες επιχειρήσεις δεν ήθελαν να ρισκάρουν να βάλουν το κουτί αλουμινίου στο παιχνίδι, καθώς πίστευαν ότι ο Έλληνας το βλέπει ως κάτι κατώτερης ποιότητας. Η Alea ήταν αυτή που σύστησε το κοινό της χώρας στο κουτάκι και κάλυψε το συγκεκριμένο κενό στην αγορά. Το 2019 ήταν το μοναδικό μικροζυθοποιείο που συσκεύαζε σε κουτί αλουμινίου, ωστόσο πλέον υπάρχουν τουλάχιστον άλλες τρεις μονάδες που συσκευάζουν με αυτόν τον τρόπο.

Η μέριμνα για την προστασία του περιβάλλοντος διαφαίνεται και στην ετικέτα, καθώς όλες οι core μπίρες έχουν ως «μασκότ» ένα ζώο υπό εξαφάνιση, με στόχο την αφύπνιση του καταναλωτικού κοινού: η πεταλούδα, το ψάρι και ο παγκολίνος. Παράλληλα, λειτουργεί και ως ένας πιο εύκολος τρόπος για να εντυπωθεί το brand στη μνήμη του καταναλωτή, καθώς αντί για διαφορετικές ονομασίες για την κάθε μπίρα, μπορεί εύκολα να θυμάται το ψαράκι, την πεταλούδα, κτλ. Η επιλογή του κουτιού αλουμινίου ενισχύει αυτόν τον στόχο, καθώς προσφέρει μια μεγάλη επιφάνεια πάνω στην οποία το γραφιστικό της ετικέτας έχει χώρο να αφηγηθεί την ιστορία του.

Αυτή τη στιγμή, η Alea κυκλοφορεί τέσσερις βασικές μπίρες: την WIT, μια Weiss με κολίανδρο και φλούδες πορτοκαλιού και νερατζιού, την California Lager, μια κεχριμπαρένια μπίρα με νότες καραμέλας, μπισκότου και ψημένου ψωμιού, την Pale Ale, μια κλασσική μπίρα με αρώματα πυρηνόκαρπων φρούτων, τη Jolly, μια sour IPA με αρώματα και γεύσεις που φέρνουν σε άγουρο ροδάκινο, φράπα, γκρέιπφρουτ και lime και φυσικά η Chloe, μια αφιλτράριστη και απαστερίωτη lager που είναι εμπνευσμένη από μια γάτα της αυλής τους και παράγεται συνεργατικά με την Strange Brew

Φέτος, λάνσαρε την επετειακή μπίρα Tusk Hunter, μια Rye NEIPA στα 7.2% αλκοόλ με μεγάλες ποσότητες λυκίσκων, με αφορμή τα πέμπτα γενέθλια του ζυθοποιείου. Η κυκλοφορία της συνοδεύεται με ένα μεγάλο φεστιβάλ στην αυλή της Alea, την Κυριακή 30 Ιουλίου, στο οποίο θα υπάρχει άφθονη μπίρα, φαγητό και μουσική! Δείτε περισσότερα για το φεστιβάλ εδώ.

Ένα σπίτι για τους νομάδες ζυθοποιούς

Η Alea συνεργάζεται με διάφορους μικροζυθοποιούς, για τους οποίους βράζει και συσκευάζει μπύρες. Συνεργάζεται σταθερά με Radical Way Brewing, 608 Brewing, Main Squeeze Brewing, Last Row, BadQ

Ανά καιρούς έχουν συνεργαστεί με διάφορους νομάδες/μικροζυθοποιούς, όπως Sourmena Brew, Blame the Sun, Strange Brew, Noctua.

Το μεγάλο εμπόδιο

Από το Βασιλικό Διάταγμα του 1922 μέχρι και σήμερα, η ισχύουσα νομοθεσία περί ζύθου παραμένει ίδια. Αυτό δημιουργεί μια σειρά προβλημάτων στους ζυθοποιούς της χώρας, καθώς τους αναγκάζει να χρησιμοποιούν μόνο τέσσερα υλικά. Οποιαδήποτε άλλη προσθήκη δεν αποκαλείται μπίρα, αλλά «προϊόν ζύμωσης», το οποίο δεν έχει τη μείωση φορολογίας μικροζυθοποιείου, αλλά φόρο επί του αλκοόλ.

Αυτή η περιοριστική νομοθεσία δεν επιτρέπει να χρησιμοποιηθούν άλλες πρώτες ύλες, όπως φρούτα, ούτε να επιστρατευθεί η γεωργική παραγωγή της Ελλάδας, κάτι που φυσικά δεν ισχύει στο εξωτερικό. Εδώ όμως δημιουργείται το εξής παράδοξο: Μια μπίρα με διαφορετικές πρώτες ύλες μπορεί να εισαχθεί στην Ελλάδα, αλλά όχι να παραχθεί εδώ. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι Έλληνες ζυθοποιοί όχι μόνο βγαίνουν εκτός ανταγωνισμού από τις εισαγόμενες μπίρες, αλλά δεν έχει και ιδιαίτερο νόημα να εξάγουν τα προϊόντα τους, καθώς για τα δεδομένα του εξωτερικού είναι πολύ «πίσω».

Σύμφωνα με τον Αυγουστίνο, η αλλαγή στη νομοθεσία θα φέρει μεγάλη ακμή στη ζυθοποιία της χώρας, θα στηρίξει τον πρωτογενή κλάδο και την τοπική οικονομία και θα προσφέρει πολύ καλύτερα αποτελέσματα τόσο για τους παραγωγούς όσο και για τους καταναλωτές. Υπάρχει όμως φως στο τούνελ, καθώς έχουν ξεκινήσει οι σχετικές συζητήσεις και, μόλις συμβεί αυτό, τα καζάνια της Alea θα είναι έτοιμα να βράσουν με νέες συνταγές.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ