Οι τιμές του πετρελαίου αυξήθηκαν σε ασταθείς συναλλαγές τη Δευτέρα 23/3, καθώς οι επενδυτές εξέτασαν την πιθανότητα περαιτέρω κλιμάκωσης μετά το τελεσίγραφο του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ που απαιτούσε από την Τεχεράνη να ανοίξει ξανά το Στενό του Ορμούζ ή να αντιμετωπίσει επιθέσεις στις ενεργειακές του υποδομές.
Το Ιράν αντέδρασε, λέγοντας ότι θα θεωρούσε τους ηλεκτρικούς σταθμούς και τις εγκαταστάσεις ύδρευσης στην περιοχή «νόμιμους στόχους» εάν το ηλεκτρικό του δίκτυο πληγεί.
Τα διεθνή συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης αργού πετρελαίου Brent με παράδοση τον Μάιο αυξήθηκαν κατά 1% στα 113,32 δολάρια ανά βαρέλι, αντιστρέφοντας τις αρχικές απώλειες. Το αμερικανικό αργό West Texas Intermediate αυξήθηκε κατά περίπου 2,8% στα 101,01 δολάρια ανά βαρέλι κατά τις πρώτες πρωινές ώρες στην Ευρώπη.
Η Goldman Sachs αύξησε απότομα τις προβλέψεις της για τις τιμές του πετρελαίου τη Δευτέρα, αναμένοντας ότι το Brent θα διαμορφωθεί κατά μέσο όρο στα 110 δολάρια τον Μάρτιο και τον Απρίλιο, από την προηγούμενη πρόβλεψη των 98 δολαρίων, ή μια αύξηση 62% από τον ετήσιο μέσο όρο του 2025. Η τράπεζα αναβάθμισε επίσης τις εκτιμήσεις της για το WTI στα 98 δολάρια τον Μάρτιο και στα 105 δολάρια τον Απρίλιο.
«Υποθέτοντας ότι οι ροές του Ορμούζ παραμένουν στο 5% [των κανονικών ροών] έως τις 10 Απριλίου, οι τιμές είναι πιθανό να αυξηθούν κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου», ανέφεραν οι αναλυτές της Goldman, προσθέτοντας ότι η αναγνώριση από τις κυβερνήσεις των κινδύνων που περιβάλλουν τη συγκεντρωμένη προσφορά και την περιορισμένη εφεδρική εγχώρια παραγωγική ικανότητα θα μπορούσε περαιτέρω να οδηγήσει σε μεγαλύτερη συσσώρευση αποθεμάτων και μακροπρόθεσμες τιμές.
Εάν οι ροές του Ορμούζ παραμείνουν στο 5% για 10 εβδομάδες, οι ημερήσιες τιμές του Brent πιθανότατα θα ξεπεράσουν το επίπεδο ρεκόρ του 2008, δήλωσε η Goldman. Το αργό πετρέλαιο Brent έφτασε περίπου τα 147 δολάρια ανά βαρέλι τον Ιούλιο του 2008, πριν καταρρεύσει σε περίπου 40 δολάρια μέσα σε λίγους μήνες, καθώς η παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση συνέτριψε τη ζήτηση.
Οι τιμές του πετρελαίου κυμάνθηκαν μετά την απειλή του Τραμπ το Σάββατο 21/3 να «εξαλείψει» τους σταθμούς παραγωγής ενέργειας της Τεχεράνης εάν δεν ανοίξει πλήρως το Στενό του Ορμούζ εντός 48 ωρών, μια προθεσμία που λήγει τη Δευτέρα στην Ουάσιγκτον.
Ο εκπρόσωπος του κοινοβουλίου του Ιράν, Μοχάμεντ Μπακέρ Καλιμπάφ, απάντησε, λέγοντας ότι οι κρίσιμες υποδομές και οι ενεργειακές εγκαταστάσεις στην περιοχή του Κόλπου θα μπορούσαν να «καταστραφούν ανεπανόρθωτα» σε περίπτωση επίθεσης σε ιρανικούς σταθμούς παραγωγής ενέργειας.
Το Ιράν έχει ουσιαστικά κλείσει το Στενό του Ορμούζ για το μεγαλύτερο μέρος της ναυτιλιακής κίνησης από τότε που οι ΗΠΑ-Ισραήλ ξεκίνησαν επιθέσεις στη χώρα στις 28 Φεβρουαρίου. Η κλιμακούμενη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή έχει εκτοξεύσει τις τιμές του πετρελαίου τις τελευταίες εβδομάδες λόγω φόβων για ένα επιδεινούμενο σοκ εφοδιασμού, τροφοδοτώντας πληθωριστικές ανησυχίες και επιβαρύνοντας την ανάπτυξη.
Το Στενό του Ορμούζ, το οποίο κανονικά χειρίζεται περίπου το 20% των παγκόσμιων προμηθειών πετρελαίου, παραμένει σε μεγάλο βαθμό αποκλεισμένο για την εμπορική ναυτιλία.
Τα ιρανικά κρατικά μέσα ενημέρωσης επέμειναν την Κυριακή ότι η Τεχεράνη θα επιτρέψει την ασφαλή διέλευση από το στενό για όλα τα πλοία εκτός από τα πλοία που συνδέονται με τους «εχθρούς του Ιράν».
Οι τιμές του φυσικού αερίου των ΗΠΑ είχαν τελευταία εμφάνιση 0,9% υψηλότερα, διαπραγματευόμενες στα 3,123 δολάρια ανά εκατομμύριο βρετανικές θερμικές μονάδες. Η βενζίνη Nymex RBOB για παράδοση τον Απρίλιο, εν τω μεταξύ, αυξήθηκε κατά 1,4% στα 3,332 δολάρια, κυμαινόμενη κοντά στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων τεσσάρων ετών.
Ο Φατίχ Μπιρόλ, εκτελεστικός διευθυντής του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας, προειδοποίησε τη Δευτέρα ότι η κατάσταση στη Μέση Ανατολή είναι «πολύ σοβαρή» και πολύ χειρότερη από τις δύο πετρελαϊκές κρίσεις της δεκαετίας του 1970, καθώς και τον αντίκτυπο του πολέμου Ρωσίας-Ουκρανίας στο φυσικό αέριο, μαζί.
Τα κράτη μέλη του IEA συμφώνησαν στις 11 Μαρτίου να απελευθερώσουν ένα ρεκόρ 400 εκατομμυρίων βαρελιών πετρελαίου από στρατηγικά αποθέματα για να αντιμετωπίσουν τη διακοπή του εφοδιασμού που προκλήθηκε από τον πόλεμο του Ιράν.
Ο επικεφαλής του IEA δήλωσε ότι είχε συμβουλευτεί κυβερνήσεις στην Ασία και την Ευρώπη για την απελευθέρωση περισσότερου αποθεματοποιημένου πετρελαίου «εάν χρειαστεί», τονίζοντας παράλληλα ότι η πιο σημαντική λύση θα ήταν «το άνοιγμα του Πορθμού του Ορμούζ».
Διευρύνεται το χάσμα
Η διαφορά μεταξύ των δεικτών αναφοράς αργού πετρελαίου Brent και WTI των ΗΠΑ ξεπέρασε τα 14 δολάρια το βαρέλι τη Δευτέρα, η μεγαλύτερη διαφορά τιμής μεταξύ των δεικτών αναφοράς για το αμερικανικό και το διεθνές αργό πετρέλαιο εδώ και χρόνια.
Τα κέρδη στο αργό πετρέλαιο Brent έχουν ξεπεράσει το WTI από την έναρξη του πολέμου, αντανακλώντας τη μεγαλύτερη ευαισθησία του θαλάσσιου δείκτη αναφοράς στον γεωπολιτικό κίνδυνο. Ωστόσο, το αργό πετρέλαιο WTI, που αποθηκεύεται στον περίκλειστο κόμβο Cushing της Οκλαχόμα, τείνει να είναι πιο απομονωμένο από άμεσες διαταραχές της αλυσίδας εφοδιασμού στη θάλασσα.
Αυτό το διευρυνόμενο χάσμα αντανακλούσε τον πιο άμεσο κίνδυνο εφοδιασμού με πετρέλαιο για χώρες εκτός των ΗΠΑ, δήλωσε η Amrita Sen, ιδρύτρια και διευθύντρια της Market Intelligence στην Energy Aspects.
«Οι ΗΠΑ θα παραμείνουν η πιο προστατευμένη από όλες τις περιοχές», δήλωσε ο Sen, καθώς η χώρα παραμένει ο μεγαλύτερος παραγωγός πετρελαίου στον κόσμο και η κυβέρνηση έχει αρχίσει να παραδίδει αποστολές από τα στρατηγικά της αποθέματα πετρελαίου.
«Θα υπάρχει αρκετό μαξιλάρι για να μην αισθανθούν πραγματικά οι ΗΠΑ τον αντίκτυπο όσων συμβαίνουν στη Μέση Ανατολή», δήλωσε ο Sen.
Το χάσμα μπορεί επίσης να σηματοδοτεί ότι η αγορά πλησιάζει στην «κορυφή της έντασης αυτής της πετρελαϊκής κρίσης», δήλωσε ο Chris Verrone, επικεφαλής στρατηγικός αναλυτής αγοράς στην Strategas Research, στο «Squawk Box Asia» του CNBC τη Δευτέρα, καθώς οι επενδυτές στοιχημάτιζαν σε μια μεγαλύτερη σύγκρουση, διατηρώντας τις τιμές του αργού Brent υψηλές για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

